Använd mentimeter för att aktivera,interagera och få feedback från eleverna
Digitala arbetssätt, Video
Använd mentimeter för att aktivera,interagera och få feedback från eleverna

Använd mentimeter för att aktivera,interagera och få feedback från eleverna

2014-02-07 22.13.35

Vad är Mentimeter?

Mentimeter.com är en gratis webbtjänst där du har möjlighet att skapa undersökningar i realtid. Skapa en fråga med svarsalternativ och låt elever/deltagare rösta(mentimeter sammanställer svaren). Det som krävs för att rösta är en mobil, surfplatta och dator som har tillgång till internet. För att rösta går man till en webbadress och knappar in en unik koden som finns till just din skapade fråga(koden får du vid skapandet av frågan). Ingen inloggning krävs och respondenterna har bara möjlighet att rösta/svara en gång per enhet (elever kan således inte rösta flera gånger och därmed förstöra slutresultatet).

När och till vad kan jag använda Mentimeter till?

  • När du vill aktivera och interagera med dina elever.
  • Öka elevernas delaktighet vid föreläsningar/lektioner.
  • För att få feedback om det du pratar om.
  • Anonyma omröstningar.
  • Låt eleverna få en fråga i läxa.
  • Använda resultatet som ett diskussionsunderlag.

Det är bara att vara kreativ, det finns säkert ännu fler sätt att använda mentimeter än de ovanstående alternativen.

Hur skapar jag en fråga?

Jag gjorde en kort instruktionsvideo (1 minut) hur du använder mentimeter. Dessutom avslutas videon med ett tips på hur du kan underlätta för elever som har tillgång till iPads att svara.

För mer utförliga instruktioner ta en titt på Pedagogtorgets video.

Mentimeter är inte komplicerat men om någon ändå vill ha tillgång till skriftliga instruktioner beskriver jag nedan processen jag visade i youtubeklippet en bit upp.

Startsida

 Gå till mentimeter.com och fyll i en önskad fråga(1) och tryck skapa fråga(2).

FrågealternativFyll i önskade svarsalternativ (1) och tryck på ”start presenting”(2).

SvarochlankResultatet presenteras och nu är det dags att samla in svar. I det nedre högra hörnet finns det en ”Share” knapp för att dela undersökningens resultat och röstmöjligheten via Facebook eller Twitter. Det finns även möjlighet att:

  • Radera alla röster
  • Visa eller gömma resultatet
  • Skapa en QR-kod till resultatet
  • Öppna och stänga röstmöjligheten

GenvägGenom att skapa en länk till www.vot.rs på hemskärmen på ipaden underlättar du processen för eleverna att hitta till röstningen.

skapagenväg

För att skapa en genväg till vot.rs på hemskrämen tryck på symbolen vid pil 1 och sen på ”lägg till på hemskrämen”(2) och slutligen ”lägg till”(3).

fyllikod

När en elev trycker på länken som skapats på hemskrämen kommer de direkt till inmatningen av den unika koden som skapas för varje fråga. Skriv koden till frågan förslagsvis på whiteboarden/tavlan.

fylliisvarsaltern

Efter att eleverna fyllt i korrekt kod har de möjlighet att välja det svarsalternativ(1) som passar och lämna in.(2)

resultatet

Resultatet visas i realtid och nere i högra hörnet går det att se hur många elever som har röstat.

Testa gärna att rösta på exempelfrågan nedan. För att rösta gå till www.vot.rs och skriv in koden 607825.

                                                                                                                              

Share this Story

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Prenumerera på Sfipaddan via Email

Skriv in din e-postadress i fältet nedan för att prenumerera på Sfipaddan och få notiser när nya inlägg görs via e-post.

Gör som 1 102 andra, prenumerera du med.

Följ Sfipaddan på Twitter

Pinterest

Flipped Classroom – det omvända arbetssättet

Facebook

Twitter

Google Plus

Follow Me on Pinterest
  • Nio appar för att lära sig svenska

    Pinned: 23 Feb 2015
  • Sfichatt: ett nytt och annorlunda lärarrum!

    Pinned: 15 Feb 2015
  • Sfipaddan.se behöver din hjälp!

    Pinned: 6 Oct 2014
  • Sfipodd: gratis poddradiotjänst för sfi-studerande + intervju med projektledaren Olga Carlberg.

    Pinned: 14 Sep 2014
  • I detta inlägg presenterar jag ett urplock av de sfi-bloggar som finns ute på nätet (de flesta har jag hittat i olika Facebook-grupper). Det har blivit populärt att ha en klassblogg för att publicera all möjlig information till sina elever. Har du planer på att starta en egen blogg för er klass? Då kan detta inlägg vara bra, för att se hur andra byggt upp sina bloggar för att få idéer eller inspiration.

    Pinned: 4 Sep 2014
  • Två gratisverktyg för skärmdumpar och filmer

    Pinned: 13 Aug 2014
  • I det femte avsnittet av Sfi-podden med livshistorier berättar Moe Asraei sin historia. Moe är 29 år, han flyttade från England när han var 10 år och har sedan dessa bott i bland annat Dubai och Iran. Nu bor han i Sverige dit kärleken förde honom. Moe berättar om sina erfarenheter av att bo, resa, arbeta och studera i olika länder.

    Pinned: 9 Jun 2014
  • Tidigare har det största fokuset varit på appar som går att använda i undervisningen. Detta inlägg är mer inriktat på vilka appar pedagoger kan använda för att förenkla eller utveckla undervisningen. Jag har tidigare satt ihop detta paket till kunskapsplattan.se, så ni hittar även paketet där. Självklart finns det ännu fler användbara appar som pedagoger kan använda men med dessa nio bör ni kunna göra det mesta med era iPads som filmklipp, dokument, presentera,lagra filer osv.

    Pinned: 24 May 2014
  • Prenumerera på Sfipaddans nyhetsbrev!

    Pinned: 20 May 2014
  • Josefin Barkelius

    Pinned: 17 May 2014