Att använda det kollaborativa verktyget Padlet på SFI?
Digitala arbetssätt, SFI
Att använda det kollaborativa verktyget Padlet på SFI?

Att använda det kollaborativa verktyget Padlet på SFI?

Vad är Padlet?

Helene på skola.sundsvall.se beskriver padlet bra och enligt henne är ”….padlet som en vägg, där du kan sätta upp ”anslag”. Du kan skriva text, lägga in bilder, länka till webbsidor och YouTube och på så sätt får du en väldigt variationsrik och informativ vägg, snabbt och enkelt”.  Det som underlättar användningen av padlet på SFI är att det inte kräver någon inloggning och eleverna behöver inte ha tillgång till någon dator eller ipad, utan kan använda sina privata mobiler (om de har tillgång till internet) för att använda padlet.

Klicka gärna på bilden nedan för en demonstration av padlet. Det är fritt fram att lämna en notis på ”anslagstavlan” .

Padlet - Sfipaddan

Ett snabbt exempel jag gjorde för att demonstrera hur en Padlet kan se ut. Tryck på bilden för en demonstration.

Hur skapar man en padlet?

Såhär skapar du en padlet:

  1. Gå till padlets hemsida som är http://www.padlet.com/
  2. Trycker på ”build a wall”.
  3. Sen är det bara att utforska och testa sig fram.

Ni hittar en ännu mer detaljerad guide över padlet om ni trycker HÄR  (skapad av Sylvia Svenungsson).

Om ni föredrar att titta istället för läsa kan jag rekommendera detta youtubeklipp om padlet (engelska).

Hur kan padlet användas på SFI?

I UR:s serie där SFI-pedagogen  Jonas visar tips i språkdidaktik, användes padlet för att skapa ett kollaborativt lärande.

 Förslag på arbetssätt med padlet:

1. Brainstorming – En yta där vem som helst kan skriva sina korta funderingar och komma med förslag. – Petter

2. Samla information, länkar, bilder och annat som elever kan behöva för att genomföra en uppgift. –Petter

3. Alla skriver och postar det man kommer på på ett visst tema. Man kan också använda det för att snabbt bilda sig en uppfattning om något i klassrummet eller få ett direkt gensvar från eleverna. – Magnus Ehinger

4.  Låt eleverna skriva en egen mening med ”veckans ord” för att se om de har förstått och kan använda ordet i en kontext – Sylvia Svenungsson

5. Läxsida – läraren skriver upp läxor och eleverna kan ställa frågor om läxan– Sylvia Svenungsson

6.  Läraren kan lägga upp en videoinstruktion inför kommande lektion med ett antal  frågeställningar. Eleverna kan skriva sina tankar inför lektionen efter att ha sett instruktionsfilmen. (Flipped classroom) – Sylvia Svenungsson

7. Samla in argument under diskussioner. –Sylvia Svenungsson

Padlet är ett kreativt verktyg och finns säkert ännu fler arbetssätt än de som nämns ovan. Skriv gärna om och hur ni har använt padlet på SFI i kommentarerna så lägger jag till dessa.

Share this Story

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Prenumerera på Sfipaddan via Email

Skriv in din e-postadress i fältet nedan för att prenumerera på Sfipaddan och få notiser när nya inlägg görs via e-post.

Gör som 482 andra, prenumerera du med.

Följ Sfipaddan på Twitter

Pinterest

Flipped Classroom – det omvända arbetssättet

Facebook

Twitter

Google Plus

Follow Me on Pinterest
  • Nio appar för att lära sig svenska

    Pinned: 23 Feb 2015
  • Sfichatt: ett nytt och annorlunda lärarrum!

    Pinned: 15 Feb 2015
  • Sfipaddan.se behöver din hjälp!

    Pinned: 6 Oct 2014
  • Sfipodd: gratis poddradiotjänst för sfi-studerande + intervju med projektledaren Olga Carlberg.

    Pinned: 14 Sep 2014
  • I detta inlägg presenterar jag ett urplock av de sfi-bloggar som finns ute på nätet (de flesta har jag hittat i olika Facebook-grupper). Det har blivit populärt att ha en klassblogg för att publicera all möjlig information till sina elever. Har du planer på att starta en egen blogg för er klass? Då kan detta inlägg vara bra, för att se hur andra byggt upp sina bloggar för att få idéer eller inspiration.

    Pinned: 4 Sep 2014
  • Två gratisverktyg för skärmdumpar och filmer

    Pinned: 13 Aug 2014
  • I det femte avsnittet av Sfi-podden med livshistorier berättar Moe Asraei sin historia. Moe är 29 år, han flyttade från England när han var 10 år och har sedan dessa bott i bland annat Dubai och Iran. Nu bor han i Sverige dit kärleken förde honom. Moe berättar om sina erfarenheter av att bo, resa, arbeta och studera i olika länder.

    Pinned: 9 Jun 2014
  • Tidigare har det största fokuset varit på appar som går att använda i undervisningen. Detta inlägg är mer inriktat på vilka appar pedagoger kan använda för att förenkla eller utveckla undervisningen. Jag har tidigare satt ihop detta paket till kunskapsplattan.se, så ni hittar även paketet där. Självklart finns det ännu fler användbara appar som pedagoger kan använda men med dessa nio bör ni kunna göra det mesta med era iPads som filmklipp, dokument, presentera,lagra filer osv.

    Pinned: 24 May 2014
  • Prenumerera på Sfipaddans nyhetsbrev!

    Pinned: 20 May 2014
  • Josefin Barkelius

    Pinned: 17 May 2014