Flipp-träff: "Vad flippar vi? och hur anpassar vi flippat till SFI?"
Flippad SFI, SFI
Flipp-träff:  ”Vad flippar vi? och hur anpassar vi flippat till SFI?”

Flipp-träff: ”Vad flippar vi? och hur anpassar vi flippat till SFI?”

All information gällande flipp-träffen har jag bifogat från den sammanställning som Josefine Barkelius publiserat i facebookgruppen Flippad SFI (finns även en mycket stor generell facebookgrupp för flippat klassrum som ni finner här: Flippa klassrummet). För er som inte är så insatta i vad flippat klassrum är bifogar jag nedan Wikipedias beskrivning av det flippade klassrummet:

”Det flippade klassrummet (eng. the flipped classroom) är en form av ”blended learning” med stark tonvikt på att använda sig av digitala verktyg. Modellen innebär att läraren vänder på de traditionella begreppen genom att ge webbaserade genomgångar som hemläxa istället för den traditionella föreläsningen i klassrummet, vilket ger tid och utrymme i klassrummet för mer laborativt arbete. Modellen kallas också för det omvända klassrummet.”

Länk till wikipedia om ni vill läsa mer:  Det flippade klassrummet

Jag har valt att publisera sammanställningen i sin helhet (med tillåtelse) men har ibland valt att illustrera vissa resultat med hjälp av bilder.

Flipp-träff på Botkyrka Vuxenutbildning

Vi var ca 25-30 stycken närvarande, främst lärare från Sfi + också ett par från grundläggande (SVA). Vi var ett gäng från Botkyrka, men också med gäster från olika håll. En del av de lärare som kom arbetar redan flippat. En del är bekanta med modellen, men har inte riktigt kommit igång själva – och för ytterligare någon var flippat ett ganska nytt område innan träffen började. 

Karin Brånebäck besökte mötet och skrev ett blogginlägg om kvällen. Nedan ser ni ett utdrag ur blogginlägget:

Jag tycker alltid det är spännande att vara med och prata flippat när än jag får chansen. Ikväll har jag varit på besök på SFI i Botkyrka. Lite stressad kom jag ganska sent eftersom vi jobbar sent på tisdagarna på min skola. När jag sveper in så är alla närvarande redan i full gång med att diskutera olika aspekter av flippat i mindre grupper. Där fanns folk inte bara från Botkyrka utan även de som hade åkt en ganska bra bit för att kunna vara med.

För att läsa hela inlägget tryck här:  Från bellman till lundakarneval

Inledningen av träffen

Inledningsvis berättade vi (fyra stycken lärare från Botkyrka Vuxenutbildning) lite om bakgrunden till denna träff. Vi beviljades 2013 medel från Skolverket för att utveckla SFI med hjälp av flippat, och vi var några stycken som ägnade lite olika mycket tid under hösten åt det projektet. Det gav möjlighet till att läsa in sig på området, pröva sig fram med olika sätt, testa arbete med flippat i pilotgrupper m.m.

En av oss Botkyrka-lärare gav exempel på hur hon arbetar flippat i sin grupp. Till stor del sker det med filmläxor, men ibland också så enkelt som att hon lägger ut en fråga eller en fundering på Fronter, inför kommande lektion.

Mycket har annars under det här projektet kommit att handla om s.k. filmer (vilket även inkluderar inlästa skärminspelningar). Det är långt ifrån det enda sättet att arbeta flippat, det är vi medvetna om, men vi har sett tydliga fördelar just för våra Sfi-elever. Exempelvis för att de:

Fördelar flippad sfi

Vi samlar numera olika inspelat material på en hemsida: www.botkyrkaflipp.com (det går att få gästinloggning dit, hör i så fall av er). Sidan är dock inte, och kommer nog aldrig bli, färdig. Vår förhoppning är att den byggs vidare och fylls på mer och mer av fler lärare på vår skola.

Det vi under en ganska lång tid nu funderat mycket kring är vad som händer sedan. Vi ger t.ex. filmläxor och eleverna kommer med förberedelse till lektionen – men vad gör vi sedan på bästa sätt av tiden i klassrummet? I dessa funderingar har vi också diskuterat de förutsättningar vi har på SFI med kontinuerligt intag, ofta stor rörlighet i grupper, elever med frånvaro p.g.a. jobb, praktik, VAB etc…  Grupper där eleverna varken har samma start- eller slutdatum. Samtidigt finns höga krav på att utbildningen ska anpassas till individen. En fördel vi däremot har är att vi har många timmar i ett och samma ämne i jämförelse med t.ex. en ämneslärare på gymnasiet eller i grundskolan. Så… utifrån detta: hur anpassar vi flippat till Sfi?

Diskussion

Efter vår inledning satte vi oss i mindre grupper för att diskutera de frågor vi formulerat i förväg, eller helt enkelt bara utgå från det varje grupp hade behov av att diskutera. En timme senare samlades vi åter för att delge varandra vad diskussionerna i grupperna handlat om.
Våra förslag till frågor var:

  • Hur anpassar vi flippat till SFI?
  • Vad väljer vi att flippa? Hur väljer vi innehåll?
  • Hur arbetar vi med uppföljning av en förberedande flipp? Vad gör vi klassrummet?
  • Hur kan vi individualisera mer med hjälp av flippat?

Dessutom frågor från Lisa Svensson i Hagfors:

  • Hur motiveras eleverna till att förbereda sig?
  • Bra filmer?
  • Att andra elever har förberett sig?
  • Bra filmer? Att andra elever har förberett sig?
  • Att man inte förstår om man inte är förberedd?
  • Vilka hinder ser du till att eleverna faktiskt förbereder sig? 

 Kommentarer från återsamlingen; efter gruppdiskussionerna:

 Vad flippar vi?

  • Grammatik, ja!
  • Självskattningsfrågor. Kan du det här?
  • Långsamma diktamenövningar.
  • Kan flippa det mesta: Instruktionsfilmer. Nyheter. Alla Powerpoints man redan gjort kan läsas in.
  • Bilder med ord – Bitsboard (kommentar till Bitsboard: väldigt språkutvecklande).
  • Mycket i våra kurser återkommer hela tiden – borde finnas filmer om dessa återkommande moment. Olika teman t.ex.
  • Textgenrer.
  • Gör något enkelt: filma ett rum och namnge sakerna i rummet t.ex.
  • Samhällsfilmer – Sverigekunskaper o.s.v.

Vad gör vi i klassrummet?

  • Dictogloss . Eleverna har förberett en text hemma och återskapar den i klassrummet. Eller, så har de fått en grammatikflipp och i dictoglossen fokuseras extra på den grammatiken.

  • Elever har förberett sig med en text hemma: diskussionen kan påbörjas ganska omgående, de svåra orden är redan kollade.

  • Vi behöver lägga tiden på att prata!

Om individualisering:

  • Flippat underlättar individualiseringen.  Någon kanske behöver lyssna en gång, andra tio gånger.

  • Alla behöver inte förbereda sig med samma flipp.
  • En individualisering i sig är att eleverna kan hur många gånger de vill se en film t.ex.

Hur motiveras eleverna? Vilka hinder finns?

  • Hinder finns överallt – vi ska inte fastna i dem.

  • Om det är problem med att eleverna inte har dator så kan de stanna på skolan och titta där. I vissa grupper passar det kanske bäst att använda lektionstid till flippförberedelsen.

  • Elever lämnar in läxan digitalt – läraren visar på lektionen vilka som har lämnat in. Lite skrämselteknik helt enkelt :).
  • Arbeta gruppvis på uppföljningspasset. Eleverna som inte är förberedda känner sig utanför.

Fördelarna med flippat som diskuterats i grupperna:

Fördelar med flippat klassrum

Tankar framåt:

  • Spela in filmer med textremsor – filmer med talad svenska, textremsor på olika språk. Och/eller tvärtom!

  • Titta på olika flippar och delge varandra – arbeta i tvärgrupper och berätta för gruppkompisarna om ”sin flipp”.

  • Vi måste dra fördel av att eleverna har mobiltelefoner. Gör det lättillgängligt!
  • Gör det enkelt – fastna inte i tekniken!

Avslutningsvis

Tack till alla – det var jättetrevligt och vi vill gärna hålla kontakten vidare. Vi ser fram emot fler träffar för att inspireras tillsammans!

Josefin, Margareta, Linn och Anwar på Botkyrka Vuxenutbildning

Källa: https://docs.google.com/document/d/1Q6wiTVts80iF5BCbV9cSJ29TDH0TX48XSoaeMBAU7a4/edit

 

Tips på bra bok om flippat klassrum! Tryck på bilden för att köpa den på Adlibris.

Share this Story

Related Posts

One Comment

  1. Ivana Eklund

    mars 28, 2014 at 09:13

    En fantastiskt bra sammanfattning, tack! Jag var tvungen att lämna återbud inför träffen så det är värdefullt för mig att kunna ta del av flipp-träffen på detta sätt. /Ivana

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Prenumerera på Sfipaddan via Email

Skriv in din e-postadress i fältet nedan för att prenumerera på Sfipaddan och få notiser när nya inlägg görs via e-post.

Gör som 474 andra, prenumerera du med.

Följ Sfipaddan på Twitter

Pinterest

Flipped Classroom – det omvända arbetssättet

Facebook

Twitter

Google Plus

Follow Me on Pinterest
  • Nio appar för att lära sig svenska

    Pinned: 23 Feb 2015
  • Sfichatt: ett nytt och annorlunda lärarrum!

    Pinned: 15 Feb 2015
  • Sfipaddan.se behöver din hjälp!

    Pinned: 6 Oct 2014
  • Sfipodd: gratis poddradiotjänst för sfi-studerande + intervju med projektledaren Olga Carlberg.

    Pinned: 14 Sep 2014
  • I detta inlägg presenterar jag ett urplock av de sfi-bloggar som finns ute på nätet (de flesta har jag hittat i olika Facebook-grupper). Det har blivit populärt att ha en klassblogg för att publicera all möjlig information till sina elever. Har du planer på att starta en egen blogg för er klass? Då kan detta inlägg vara bra, för att se hur andra byggt upp sina bloggar för att få idéer eller inspiration.

    Pinned: 4 Sep 2014
  • Två gratisverktyg för skärmdumpar och filmer

    Pinned: 13 Aug 2014
  • I det femte avsnittet av Sfi-podden med livshistorier berättar Moe Asraei sin historia. Moe är 29 år, han flyttade från England när han var 10 år och har sedan dessa bott i bland annat Dubai och Iran. Nu bor han i Sverige dit kärleken förde honom. Moe berättar om sina erfarenheter av att bo, resa, arbeta och studera i olika länder.

    Pinned: 9 Jun 2014
  • Tidigare har det största fokuset varit på appar som går att använda i undervisningen. Detta inlägg är mer inriktat på vilka appar pedagoger kan använda för att förenkla eller utveckla undervisningen. Jag har tidigare satt ihop detta paket till kunskapsplattan.se, så ni hittar även paketet där. Självklart finns det ännu fler användbara appar som pedagoger kan använda men med dessa nio bör ni kunna göra det mesta med era iPads som filmklipp, dokument, presentera,lagra filer osv.

    Pinned: 24 May 2014
  • Prenumerera på Sfipaddans nyhetsbrev!

    Pinned: 20 May 2014
  • Josefin Barkelius

    Pinned: 17 May 2014