Förslag på arbetssätt med appen Skolstil
App, Digitala arbetssätt, SFI
Förslag på arbetssätt med appen Skolstil

Förslag på arbetssätt med appen Skolstil

Skolstil är ett enkelt skrivprogram med bokstavsljud. När bokstaven trycks ner på tangentbordet hörs bokstavsljudet. Talsyntes läser upp ordet vid mellanslag och hela meningen vid skiljetecken (inte kommatecken). Bokstäverna på skärmen ser ut som de bokstäver man lär sig att skriva för hand. Det finns två versioner av Skolstil i AppStore.

Skolstil

  • Talsyntes läser upp ordet vid mellanslag och hela meningen vid skiljetecken.
  • Dela textfiler och Pdf-filer med andra appar installerade på mobilen, t.ex. Evernote, Dropbox, Drive m.m.
  • Rättstavning
Tryck nedan för att komma direkt till Skolstil i AppStore

Skolstil 2

Utöver funktionerna i den tidigare versionen finns nu:

  • Möjligheten att använda talsyntesen utan uppkoppling till internet! Dessutom finns det en knapp för att läsa upp den producerade texten direkt! (Var väldigt omständigt i den tidigare versionen där man behövde markera texten och trycka på den lilla fliken läs)
  • Möjlighet att reglera uppläsningshastighet vilket tidigare krävde att man gick in i inställningar på iPaden för att ändra.
  • Ändra storleken på texten.
  • Övningsstenciler

Tryck nedan för att komma direkt till Skolstil 2 i AppStore

Skolstil i A-Klass på SFI

Förslag på arbetssätt med Skolstil

Förslag ett: använda Skolstil för att träna diktamen/text

Diktamen SFI

1. Pedagogen skriver diktamen på tavlan.

Diktamen SFI

2. Eleverna skriver av texten för hand.

Skolstil ipad SFI

3. Eleverna skriver av texten från skrivboken eller tavlan i Skolstil och använder hörlurar för att fånga upp bokstavsljudet osv (OBS stäng möjligtvis av den inbyggda stavningskontrollen).

Skolstil ipad SFI

 4. Eleverna kan sedan efter att ha markerat lyssna på texten flera gånger genom den inbyggda talsyntesen i iPaden (OBS glöm ej att sänka hastigheten på talsyntesen i inställningarna).

Förslag två: träna på ord två och två

Skolstils layout är väldigt enkel till skillnad från andra skrivprogram vilket gör att det går att använda den till andra moment i undervisningen.

1. Eleverna sätter sig två och två med en iPad.

2. Elev 1 har en lista med ord och elev 2  har iPaden.

3. Elev 1 läser ett av orden på listan och elev 2 skriver ner ordet i Skolstil på iPaden. Elev 2 ska inte ha möjlighet att se listan utan får helt förlita sig på elev 1:s uttal.

4.När elev 1 har läst alla orden och elev 2 skrivit klart rättar de och byter roller.

Den eleven som läser brukar oftast få läsa flera gånger för att den andra eleven ska förstå vilket ord som menas och det uppstår ofta diskussioner när eleven som skriver stavar fel, om vems fel det är . Detta kan vara ett roligt sätt att träna uttal, hörförmåga och  skrivförmåga. Genom att använda iPaden istället för att skriva för hand gör att resultatet lättare går att redigera och blir mer synligt.

Annan variant av förslag två

1. Pedagogen läser ord högt i helklass

2. Eleverna har var sin iPad och skriver ner orden i Skolstil (obs stäng av ljudet på iPadsen)

3. När elever och pedagog är klara skickar eleverna in de nedskrivna orden genom Airdrop till pedagogens iPad. (Glöm ej att be eleverna skriva sitt namn i dokumentet om det inte ska vara anonymt)

4.  Pedagogen tar emot filerna i iBooks och går igenom alla eller några inlämningar.

För att få ytterligare information hur överföringen sker från eleviPadsen till pedagogens ipad läs i inlägget om ”Dictogloss med ipad på sfi”

Förslag tre: grupparbeten

Skolstil är utmärkt vid grupparbeten eftersom det som produceras blir överskådligt och kan enkelt redigeras. Dessutom går det att ”Airdroppa” det producerade materialet i Skolstil vilket ökar möjligheterna ännu mer.

1. Pedagogen har någon form av uppgift till eleverna, det kan t.ex. vara att svara på någon fråga eller skriva fritt ett ämne.

1. Eleverna delas in tre och tre. Varför bara tre? Jo för att alla ska ha möjlighet att se det som skrivs på iPaden (Eleven som agerar sekreterare placeras i mitten och övriga två på varsin sida).

2. Grupperna skriver ner sina svar osv.

3. När eleverna är klara skickar de återigen in med Airdrop till pedagogen.

4. Pedagogen går igenom materialet på projektorn/tavlan och kan i helklass rätta de producerade texterna. (Om svaren projekteras på tavlan har pedagogen möjlighet att med penna stryka över och redigera texterna, se bild nedan)

dictogloss ipad

Förslag nummer tre var/är mycket populärt i det projekt jag deltog i på SFI C-D nivå för att t.ex. öva meningsbyggnad osv….

Share this Story

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Prenumerera på Sfipaddan via Email

Skriv in din e-postadress i fältet nedan för att prenumerera på Sfipaddan och få notiser när nya inlägg görs via e-post.

Gör som 482 andra, prenumerera du med.

Följ Sfipaddan på Twitter

Pinterest

Flipped Classroom – det omvända arbetssättet

Facebook

Twitter

Google Plus

Follow Me on Pinterest
  • Nio appar för att lära sig svenska

    Pinned: 23 Feb 2015
  • Sfichatt: ett nytt och annorlunda lärarrum!

    Pinned: 15 Feb 2015
  • Sfipaddan.se behöver din hjälp!

    Pinned: 6 Oct 2014
  • Sfipodd: gratis poddradiotjänst för sfi-studerande + intervju med projektledaren Olga Carlberg.

    Pinned: 14 Sep 2014
  • I detta inlägg presenterar jag ett urplock av de sfi-bloggar som finns ute på nätet (de flesta har jag hittat i olika Facebook-grupper). Det har blivit populärt att ha en klassblogg för att publicera all möjlig information till sina elever. Har du planer på att starta en egen blogg för er klass? Då kan detta inlägg vara bra, för att se hur andra byggt upp sina bloggar för att få idéer eller inspiration.

    Pinned: 4 Sep 2014
  • Två gratisverktyg för skärmdumpar och filmer

    Pinned: 13 Aug 2014
  • I det femte avsnittet av Sfi-podden med livshistorier berättar Moe Asraei sin historia. Moe är 29 år, han flyttade från England när han var 10 år och har sedan dessa bott i bland annat Dubai och Iran. Nu bor han i Sverige dit kärleken förde honom. Moe berättar om sina erfarenheter av att bo, resa, arbeta och studera i olika länder.

    Pinned: 9 Jun 2014
  • Tidigare har det största fokuset varit på appar som går att använda i undervisningen. Detta inlägg är mer inriktat på vilka appar pedagoger kan använda för att förenkla eller utveckla undervisningen. Jag har tidigare satt ihop detta paket till kunskapsplattan.se, så ni hittar även paketet där. Självklart finns det ännu fler användbara appar som pedagoger kan använda men med dessa nio bör ni kunna göra det mesta med era iPads som filmklipp, dokument, presentera,lagra filer osv.

    Pinned: 24 May 2014
  • Prenumerera på Sfipaddans nyhetsbrev!

    Pinned: 20 May 2014
  • Josefin Barkelius

    Pinned: 17 May 2014