Skapa elevblogg del fyra: skapa ett inlägg på bloggen
Elevblogg, Wordpress
Skapa elevblogg del fyra: skapa ett inlägg på bloggen

Skapa elevblogg del fyra: skapa ett inlägg på bloggen

Att skapa ett inlägg på bloggen

Att kunna skapa ett inlägg och publicera det på bloggen är en av grundförutsättningarna för att blogga. I detta inlägg kommer jag gå igenom baskunskaperna för att skapa ett inlägg men även hur du infogar en bild i inlägget.

Detta inlägg innehåller:

  • Hur ni skapar ett inlägg.
  • Hur ni infogar en bild till ert inlägg.
  • Vad kategorier, etiketter(taggar) är för någonting och vad de kan användas till.
  • Hur ni får en omslagsbild till ert inlägg och mycket mer.
Läs gärna del ett, två och tre först innan ni läser denna del (tryck på bilderna nedan).

Elevbloggen Wordpress Skapa elevblogg del tre

Skapa ett inlägg

Skapa ett inlägg
Logga in på din blogg och välj ”inlägg” > ”Skapa nytt inlägg”.

Skapa ett inlägg instruktioner
Väl inne i menyn är det väldigt likt ett Word dokument, du har i princip alla grundfunktioner som word har men även lite andra små inställningar. Det viktigaste är i alla fall att inlägget har en rubrik och innehåll. Sen går det att justera och förfina inlägget till perfektion men det kommer jag gå in på längre fram i bloggserien. Denna del täcker bara hur ni skapar ett inlägg och infogar en tillhörande bild som ni kan läsa om här nedanför.

Infoga en bild innuti inlägget

Infoga en bild
För att infoga en bild tryck på ”lägg till media” som ni ser på bilden ”att skapa ett nytt inlägg”. Väl här finns det flera olika alternativ men vi går endast igenom det vanligaste vilket är att ni har en bild på datorn som ni vill infoga i ert inlägg. Därför väljer ni ”välj filer”.

Välja en bild att infoga
Som ni ser här har jag valt en bild (på min hund Mary som njuter i solen). Tryck sedan ”open” för att komma vidare.

infoga en bild wordpress
Ni ser att det sitter en liten ”bock” över den valda bilden och ni har möjlghet att lägga till lite beskrivande text till höger rörande bilden(till höger) men just nu fokuserar vi på att endast infoga bilden, så välja ”infoga innehåll”.

infogad_bild
Såhär ser det ut när bilden är infogad.

 

Kategorier och etiketter

Alla inlägg som görs på en wordpress-blogg måste kategoriseras. Väljer man att inte skapa egna kategorier hamnar det ni publicerat i kategorin ”okatigoriserade”. Etiketter även kallat tags bör vara några ord som beskriver det inlägget handlar om. Nedan förklaras etiketter och kategorier lite mer ingående.

Vad är skillnaden mellan kategorier och etiketter?

Till en början fanns det enbart kategorier i wordpress. Allteftersom skapades ett behov att något mer än kategorier eftersom hemsidorna skapade väldigt många olika kategorier. Detta gjorde att etiketter även kallat tags infördes. För er erfarna kan se paralellen med inlägg och sidor i WordPress.

Kategorier

Det vanligaste sättet att använda kategorier är när man vill skilja på tydliga ämnen. Som i mitt fall på Sfipaddan där jag kanske har ett inlägg som handlar om en app och ett annat som handlar om en undersökning. Där väljer jag kategorin appar och för undersökning kategorin undersökningar. Om vi tar ett annat exempel som mat en kanske kategorierna skulle kunna vara frukost, lunch middag. Kategorier kan ha hirariskt struktur med underkategorier, om vi tar exemplet med mat igen kanske huvudkategorin är matlagning och underkategorierna blir frukost, lunch och middag. Detta är inte direkt något ni behöver använda er av men kan vara kul/bra att veta.

Etiketter

Som jag tog upp ovan användes kategorier för att urskiljka tydliga grupper av ämnen. Etiketter eller taggar används mer för att specifikt berätta om vad ett inlägg handlar om. Att använda etiketter kan vara bra ur sökmotorsperspektiv (hamna högt uppe vid en google sökning). Undvik att använda samma namn för både etiketter och kategorier. Exempel på etiketter för kategorin frukost kan ju vara bröd, ögg, skinka, mjölk osv.

Varför är det bra med kategorier och etiketter?

Huvudsyftet med ettiketter och kategorier är att skapa en bra strukur för dig själv men även för dina läsare. Bilden nedan visar ett exempel på hur jag använder kategorier på Sfipaddan. Detta inlägg om Alfavux hamnade i kategorin ”App” och ”Statsbidrag”, taggarna jag använde var ”Alfavux”, ”komvux” och Norrköping. Det var relativt få taggar men använd inte för många eftersom det kan bli rörigt för era läsare vid ett senare skede. När ni väl skapat en kategori sparas den vilket gör att efter några inlägg har ni en samling kategorier vilket förkortar processen att välja. Det finns även andra fördelar med att ordentligt tänka igenom era val av kategorier och taggar som jag kommer visa längre fram i denna bloggserie.

Kategorier

På Sfipaddan använder jag mig av ett etikett/taggmoln där besökarna kan trycka på en av taggarna så får de upp alla inlägg som innehåller denna tagg. Detta kan vara ett bra sätt för besökarna att navigera sig och hitta relevant inlägg på er blogg.

taggar/etiketter

Hur ställer jag in taggar och kategorier för mitt inlägg

Det är väldigt simpelt, vid starten av er blogg har ni endast kategorin ”okatigoriserade” och era inlägg kommer alla samla i den kategorin om ni inte aktivt väljer egna. Det enda ni behöver göra är att fylla i den tomma rutan och trycka på lägg till ny kategori som jag gjort (kategorin hundar). Etiketter brukar normalt sätt ligga precis under kategorierna och där kan ni fylla i några beskrivande ord om det inlägget ni just skrivit. Antingen skiver ni ett och trycker lägg till eller så skriver ni ett ord med ett komma mellan och sen lägg till.

Välja kategorier och etiketter

Skapa en omslagsbild för inlägget

Ibland kan det vara snyggt med en liten omslagsbild till det inklägg ni skapat. Denna omslagsbild kommer hamna ovanför er rubrik efter ni publicerat. Välj fliken ”Utvald bild” och ”Ange utvald bild” och gå igenom samma process som vid infogande av en bild lite högre upp i inlägget. Nedan ser ni ett exempel där jag har valt att använda min hund Mary som omslagsbild för exempelinlägget på elevbloggen.

Utvald bild wordpress

Exempel hur det ser ut med utvald bild

Avslutningsvis publicera inlägget på bloggen

Uppe till höger finns fliken publicera som används när allt finlir är klart med inlägget. Nedan ska jag förklara vad de olika ”knapparna betyder”

Spara utkast: När du väljer att spara utkastet så publiceras det inte på bloggen utan det är i princip som när du sparar ett dokument i Word.
Förhandsgranska: Fantastisk funktion vilket möjliggör en förhandsvisning av hur inlägget kommer se ut efter de har blivit publicerat på bloggen.
Publicera direkt: Till exempel om ni blir klara med ert inlägg kl 23:00 men det kanske är en dålig tid att publicera inlägget på av olika anledningar, har ni nu ett val att t.ex. välja ett annat klockslag där publiceringen kommer ske.
Publicera: Ganska självklart vad den knappen betyder men efter att ni har tryck på den visas ert blogginlägg för hela världen! =)

Att publicera ett inlägg

Här kan ni se hur det färdig resultatet ser ut på elev-bloggen http://elevbloggen.wordpress.com/2014/03/23/forslag-pa-hur-ett-inlagg-kan-se-ut-med-bilder/

Denna del i serien var väldigt ”basic” men behöver gå igenom grunderna för att senare gå in på lite mer avancerade saker. I nästa del av bloggserien ska vi gå igenom lite användbara widgets osv.

 

Share this Story

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Prenumerera på Sfipaddan via Email

Skriv in din e-postadress i fältet nedan för att prenumerera på Sfipaddan och få notiser när nya inlägg görs via e-post.

Gör som 1 111 andra, prenumerera du med.

Följ Sfipaddan på Twitter

Pinterest

Flipped Classroom – det omvända arbetssättet

Facebook

Twitter

Google Plus

Follow Me on Pinterest
  • Nio appar för att lära sig svenska

    Pinned: 23 Feb 2015
  • Sfichatt: ett nytt och annorlunda lärarrum!

    Pinned: 15 Feb 2015
  • Sfipaddan.se behöver din hjälp!

    Pinned: 6 Oct 2014
  • Sfipodd: gratis poddradiotjänst för sfi-studerande + intervju med projektledaren Olga Carlberg.

    Pinned: 14 Sep 2014
  • I detta inlägg presenterar jag ett urplock av de sfi-bloggar som finns ute på nätet (de flesta har jag hittat i olika Facebook-grupper). Det har blivit populärt att ha en klassblogg för att publicera all möjlig information till sina elever. Har du planer på att starta en egen blogg för er klass? Då kan detta inlägg vara bra, för att se hur andra byggt upp sina bloggar för att få idéer eller inspiration.

    Pinned: 4 Sep 2014
  • Två gratisverktyg för skärmdumpar och filmer

    Pinned: 13 Aug 2014
  • I det femte avsnittet av Sfi-podden med livshistorier berättar Moe Asraei sin historia. Moe är 29 år, han flyttade från England när han var 10 år och har sedan dessa bott i bland annat Dubai och Iran. Nu bor han i Sverige dit kärleken förde honom. Moe berättar om sina erfarenheter av att bo, resa, arbeta och studera i olika länder.

    Pinned: 9 Jun 2014
  • Tidigare har det största fokuset varit på appar som går att använda i undervisningen. Detta inlägg är mer inriktat på vilka appar pedagoger kan använda för att förenkla eller utveckla undervisningen. Jag har tidigare satt ihop detta paket till kunskapsplattan.se, så ni hittar även paketet där. Självklart finns det ännu fler användbara appar som pedagoger kan använda men med dessa nio bör ni kunna göra det mesta med era iPads som filmklipp, dokument, presentera,lagra filer osv.

    Pinned: 24 May 2014
  • Prenumerera på Sfipaddans nyhetsbrev!

    Pinned: 20 May 2014
  • Josefin Barkelius

    Pinned: 17 May 2014