Vad anser då eleverna om iPads på SFI?
Jag har tidigare publicerat ett inlägg ”Vad tycker eleverna om iPads på SFI” på projektbloggen för projektet jag ansvarade för. Inlägget redovisade en enkätundersökning över vad eleverna tyckte om iPads i SFI-undervisningen. Jag tänkte nu göra ett lite mer utförligt inlägg om undersökningen och dess resultat. Enkäten bestod av tre “smilegubbar” med tillhörande beskrivande text inte bra, mellan/sådär och bra.
Nyckelord från svaren på frågan ”Varför” i enkäten. Orden som användes mest förstoras. (Om ni vill veta hur ni skapar ordmoln läs gära detta inlägg: Hur skapar man ett ordmoln?)
Den inledande frågeställningen var som sagt “Vad tycker du om iPads på SFI?”. Eleverna fick även möjlighet att motivera sitt val av “smilegubbe” genom att besvara den öppna frågan “Varför?”.
Enkäten var helt anonym och genomfördes på 154 elever från A till D nivå. Resultatet av elevenkäten var följande:
Högst andel positiva röster var från A-grupperna (28 elever) där 96,5 % av de tillfrågade ansåg att iPads var bra på SFI. En orsak till detta kan vara att det finns fler lämpliga appar för studerande på A-nivå. Högst antal negativa röster var från C-grupperna (35 elever) där 8,5 % ansåg att iPads inte var bra på SFI. Nedan följer lite mer detaljerat resultat från de olika grupperna.
Övriga reflektioner från eleverna om iPads i undervisningen
Pedagogernas samlade reflektioner (sammanställda genom en pedagogenkät) över hur eleverna har upplevt insatsen är att eleverna varit positiva, glada, nyfikna och motiverade. Dessutom har eleverna varit mycket tacksamma över möjligheten och visat ett stort engagemang då ipads använts i klassrummet. Elevernas digitala kompetens har ökat från att inte veta vad en iPad är till att förstå iPadsens grundläggande funktioner. Flertalet elever har även valt att installera samma applikationer som använts i undervisningen på sina egna surfplattor/smarttelefoner för att för att träna svenska på egen hand. Pedagogernas reflektioner styrks av elevenkäten som visade att nästan alla elever ansåg att användningen av iPads på SFI var bra. I den öppna delen av elevundersökningen uttryckte eleverna att de ville använda iPads ännu mer vilket är ett bevis på att iPadsen är ett uppskattat komplement/hjälpmedel i undervisningen.
Om ni vill genomföra en liknande enkätundersökning bifogar jag en länk till enkäten här: https://www.dropbox.com/s/cm68v7o19cmeufi/Vad%20tycker%20du%20om%20iPads%20p%C3%A5%20SFI.pdf
Uppdatering: Jag har fått in ytterligare enkätsvar ni kan läsa om här nedanför. (Tryck på bilden för att komma till inlägget)
Helena
februari 23, 2014 at 12:13
Uppskattar verkligen din blogg! Tack för alla bra tips! Ska se om jag kan genomföra enkäten hos oss också. Bas-projektet har ca 45 elever på A-nivån.
Niclas Vestlund
februari 23, 2014 at 12:16
Tack så mycket för de fina orden!
Vad kul! redovisa gärna svaren från enkäten här så lägger jag till dem i inlägget.