Att använda det kollaborativa verktyget Padlet på SFI? - Sfipaddan

Vad är då Padlet?

Helene på skola.sundsvall.se beskriver padlet bra och enligt henne är “….padlet som en vägg, där du kan sätta upp ”anslag”. Du kan skriva text, lägga in bilder, länka till webbsidor och YouTube och på så sätt får du en väldigt variationsrik och informativ vägg, snabbt och enkelt”.  Det som underlättar användningen av padlet på SFI är att det inte kräver någon inloggning och eleverna behöver inte ha tillgång till någon dator eller ipad, utan kan använda sina privata mobiler (om de har tillgång till internet) för att använda padlet.

Klicka gärna på bilden nedan för en demonstration av padlet. Det är fritt fram att lämna en notis på “anslagstavlan” .

Padlet - Sfipaddan

Ett snabbt exempel jag gjorde för att demonstrera hur en Padlet kan se ut. Tryck på bilden för en demonstration.

Hur skapar man en padlet?

Såhär skapar du en padlet:

  1. Gå till padlets hemsida som är http://padlet.com/
  2. Trycker på “build a wall”.
  3. Sen är det bara att utforska och testa sig fram.

Ni hittar en ännu mer detaljerad guide över padlet om ni trycker HÄR  (skapad av Sylvia Svenungsson).

Om ni föredrar att titta istället för läsa kan jag rekommendera detta youtubeklipp om padlet (engelska).

Hur kan padlet användas på SFI?

I UR:s serie där SFI pedagogen  Jonas visar tips i språkdidaktik, användes padlet för att skapa ett kollaborativt lärande.

 Förslag på arbetssätt med padlet:

1. Brainstorming – En yta där vem som helst kan skriva sina korta funderingar och komma med förslag. – Petter

2. Samla information, länkar, bilder och annat som elever kan behöva för att genomföra en uppgift. Petter

3. Alla skriver och postar det man kommer på på ett visst tema. Man kan också använda det för att snabbt bilda sig en uppfattning om något i klassrummet eller få ett direkt gensvar från eleverna. – Magnus Ehinger

4.  Låt eleverna skriva en egen mening med ”veckans ord” för att se om de har förstått och kan använda ordet i en kontext – Sylvia Svenungsson

5. Läxsida – läraren skriver upp läxor och eleverna kan ställa frågor om läxan– Sylvia Svenungsson

6.  Läraren kan lägga upp en videoinstruktion inför kommande lektion med ett antal  frågeställningar. Eleverna kan skriva sina tankar inför lektionen efter att ha sett instruktionsfilmen. (Flipped classroom) – Sylvia Svenungsson

7. Samla in argument under diskussioner. –Sylvia Svenungsson

Padlet är ett kreativt verktyg och finns säkert ännu fler arbetssätt än de som nämns ovan. Skriv gärna om och hur ni har använt padlet på SFI i kommentarerna så lägger jag till dessa.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Prenumerera på Sfipaddan via Email

Skriv in din e-postadress i fältet nedan för att prenumerera på Sfipaddan och få notiser när nya inlägg görs via e-post.

Gör som 1 161 andra, prenumerera du med.