Den erfarenhet jag har utav uTalk Svenska är att appen fungerar på alla nivåer inom SFI. A-B elever brukar tycka det är roligt att exempelvis träna kategorierna färger och mat. C-D elever kan tröttna lite snabbare men eftersom det finns flera svårighetsgrader på de olika kategorierna anser jag att det även kan vara utmanande för dem. Ett förslag på arbetssätt vid användningen av uTalk svenska under en lektion är följande:
1. Beroende på vad eleverna behöver träna, välj ett av uTalks ämnen.
2. Förklara för eleverna att ni kommer testa vad de lärt sig vid lektionens slut eller vid en viss tid. (Detta eftersom eleverna får ett mål att sträva efter och möjligtvis går in för uppgifter ännu mer. Inte för att de normalt sätt inte skulle göra det)
3. Koppla in uTalk svenska genom en iPad till klassrummet projektor och kör lätt alternativt svårt spel i helklass. Antingen väljer du ut en elev som ska komma fram och svara eller så fråga efter frivilliga (brukar va många).
Tips är som i videoklippet att du placerar dig vid ipPaden och eleven trycker med sina fingrar på rätt alternativ på projektorduken/tavlan. Punkt 3 går ju även att använda om enbart pedagogen har tillgång till en iPad.
Direktlänk till uTalk Svenska i Appstore
Yrsa Win
augusti 18, 2018 at 01:32
Riktigt bra tips.
Kan man få lite information om hur väl appen har fungerat?
Finns det kanske någon statistik insamlad så att vi vet detta nu när det har gått fyra år?